Over Joris van Soest

In zijn werk als Product Implementatie Specialist heeft Joris van Soest bij Sigmax dagelijks te maken met ingewikkelde problemen van klanten die vertaald moeten worden naar werkende applicaties. Lees in deze blog hoe Joris regelt dat de digitalisering van het parkeerbeleid van gemeenten in goede banen wordt geleid.

Belang en impact

In mijn rol van Product Implementatie Specialist ben ik de schakel tussen klant en het technische team van Sigmax. Wij leveren als Sigmax software aan gemeenten zodat burgers via selfservice zelf parkeervergunningen aanvragen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je staat er misschien niet bij stil, maar parkeerbeleid is nergens hetzelfde. En als de ene gemeente voorwaarden X, Y en Z aan een vergunning koppelt, hoe gaat ons systeem daar dan mee overweg?

De maatschappelijke invloed van gemeentelijk beleid is groot. Helder en goed parkeerbeleid in een stad of dorp is een issue waar bewoners altijd veel waarde aan hechten – aan menig koffietafel komt het immers ter sprake – vandaar dat gemeenten hun systemen daarvoor piekfijn op orde willen hebben. Wij bieden met Sigmax een slimme oplossing die prima past in gemeentelijke ambities om processen te digitaliseren.

Maar net als dat elke procedure en elk formulier per gemeente afwijkt, geldt dat ook voor het digitale systeem dat gemeenten hierin hanteren. Vandaar dat wij als Product Implementatie Specialisten de taak hebben om datgene wat gemeenten (onze klanten) wensen en hebben vastgelegd in beleid, te vertalen naar een oplossing die niet alleen in de techniek mogelijk is, maar ook werkbaar is.

Techniek en overtuigen

Efficiency is een belangrijke voorwaarde voor werkbare software. Hoe zorg ervoor dat de eindgebruiker het proces eenvoudig doorloopt én dat de code aan de achterkant niet onnodig complex wordt? Goede kennis van SQL en XML zijn vereist om zelf aanpassingen en optimalisaties te doen.

Let wel, ik ben absoluut geen codemonster. En dat wil ik ook niet zijn. In deze functie draait het voor een misschien nog belangrijker deel om de contactmomenten met de klant. Soms fysiek door langs te gaan, maar vooral telefonisch en per mail.

Enige daadkracht in het omgaan met requirements is een vereiste. Niet altijd is dat wat de klant wenst namelijk de beste of slimste oplossing in de techniek. Mensen overtuigen van het belang van een alternatieve manier om tot hetzelfde doel te komen, waarmee ik mezelf en mijn collega’s bovendien tijd weet te besparen, ervaar ik in deze rol als lastig maar ook als enerverend. Het geeft namelijk veel voldoening om te zien dat wat jij hebt bedacht, alle betrokken partijen voordeel oplevert.

Mijn collega’s verwachten van mij dat ik proactief te werk ga. Ik weet dat het een populaire term is die je in veel vacatureteksten tegenkomt. Maar bij Sigmax is het echt een vereiste dat je echt op tijd in contact treedt met de klant en het ontwikkelingsteam als je vermoedt dat er een probleem met de software optreedt. Daarbij ben jij de enige persoon die weet wat er bij zowel klant als leverancier speelt en die de techniek kent. Dat maakt je communicatieverantwoordelijkheid heel groot.

Nauw betrokken bij productontwikkeling

Wat het werken bij Sigmax extra leuk maakt? Naast het uitdagende werk voor de klant en de gezellige groep collega’s werk ik samen met andere Product Implementatie Specialisten een deel van de tijd aan het hoofdproduct. We kijken bijvoorbeeld dan naar of en zo ja hoe we specifieke klantoplossingen kunnen omzetten naar standaardfunctionaliteit. Het is fijn om zo de kans te krijgen echt van invloed te zijn op de koers van ons product en zo in staat te zijn ook als consultant mooie extra features te realiseren.

Meer weten? Bekijk deze video waarin ik je mijn Sigmax verhaal vertel.